Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Slim op weg - Te voet en met de fiets

 

 

Slim, snel en altijd plaats!

12
3

Deze ideeën werden ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Fietsen en stappen loont!
Om meer Dilbeekse lagere schoolkinderen en hun ouders al fietsend of stappend naar de school te krijgen, hebben we in enkele scholen het Buck-e systeem geïntroduceerd in 2020. Dit systeem zorgt ervoor dat je punten kan sparen door te voet of met de fiets naar school te komen. Op die manier kan je leuke dingen kopen bij de Dilbeekse handelaren of bijvoorbeeld een zwembeurt in Dilkom betalen met gespaarde punten. Momenteel loopt dit project in drie scholen, en we bekijken of we dit naar de toekomst toe kunnen uitbreiden naar andere scholen.
Gemeente Dilbeek
0 0
Stemmen afgelopen
Fietsvriendelijke schoolomgeving
We zouden graag wat meer mensen stimuleren om met de fiets naar school te komen en hadden daar het volgende idee voor. We zouden de Schilderkunstlaan van 8.00u-8.30 en 15.30-16.00u tijdelijk willen afsluiten. Op die manier is het veel aangenamer en veiliger fietsen voor de leerlingen
Michèle S.
0 0
Stemmen afgelopen
Brabants Fiets-Salon
Zoals er een autosalon bestaat zou Dilbeek kunnen meewerken aan een Fiets-salon. Eventueel met private partner. Dit salon kan een gelegenheid zijn voor allerlei randactiviteiten: uittesten elektrische fietsen, workshops over allerlei bagagemogelijkheden of veilige fietskledij, interview over deelfietsen, ...
Jan E.
0 1
Stemmen afgelopen
Betere fiets- en voetpaden
Hier en daar zijn fietspaden mooi heraangelegd. Voorstel om de fietspaden met elkaar te verbinden en niet enkel afzonderlijke stukjes aan te leggen. Voorbeeld: er is nog steeds geen fietspad op de Baron de Vironlaan. Maar het fietspad ligt er eigenlijk wel bijna helemaal, want er is een dubbel voetpad. Op die manier zouden veel meer leerlingen met de fiets naar RC gaan. Bijkomend liggen er heel wat losse stenen op de Dilbeekse voetpaden.
Monique W.
0 0
Stemmen afgelopen
Veilig en milieuvriendelijker voor iedereen door snelheidsbeperkingen reëel af te dwingen
Veel straten - niet alleen in Dilbeek, maar heel vaak in de deelgemeenten - werden destijds ontworpen vanuit een autoperspectief: lange rechte en brede wegen die uitnodigen tot snelheid. Voetgangers en fietsers worden getolereerd, maar niet meer dan dat. Er zijn amper voet- en fietspaden die naam waardig. De 50km-snelheidsbeperking in de gemeente is nutteloos omdat de politie altijd dezelfde gekende plekken controleert. Veel chauffeurs maken daar schaamteloos misbruik van: onaangepaste snelheid,herhaaldelijk snel optrekken en afremmen, slalommen tussen verkeerseilanden, agressief rijgedrag tegenover zwakke weggebruikers,... Dan heb ik het nog niet over de zware motoren. Het lijkt of de frustraties van de cameracontroles op de Ninoofsesteenweg, Brussele Ring en Lenniksebaan afgereageerd moeten worden in de omliggende gewone straten. Wanneer de 50 (of 30) km/u reëel afgedwongen wordt door de weginfrastructuur ernstig aan te pakken (veel meer drempels, verkeerskussens, wegversmallingen,...) creëer je een verkeersveilige omgeving voor iedere weggebruiker. Maak 50 écht 50, in plaats van te denken dat een verkeersbordje volstaat. Dat heeft ook een belangrijk milieu-effect, want trager rijden betekent lager brandstofverbruik, lagere uitstoot, minder lawaai, minder fijnstof en vooral veel meer veiligheid voor iedereen. En ook de de wegeninfrastructuur zelf zal veel langer meegaan.
Stef L.
0 0
Stemmen afgelopen
Fietsveilige schoolomgevingen
Eén van de belangrijkste redenen om de fiets niet te nemen of je kinderen niet naar school te laten fietsen is de angst om je in het verkeer te begeven. Verbetering van de fietsinfrastructuur zal de fietsveiligheid bevorderen. - Fietslinten en fietspaden tussen woonomgevingen en scholen - vb) Wijngaardstraat (ter hoogte ninoofsesteenweg) naar Schepdaalse scholen - Eenrichtingsverkeer (vb. Spar Schepdaal) - Voldoende fietsveiligheid meenemen in de nieuwe plannen - Uitbreiden zone 30 in het centrum - Fietsstraten invoeren - Sensibilisering dat het toegestaan is om in de bebouwde kom met 2 fietsers naast elkaar te rijden. (vb schilderen op het wegdek, verkeersbord of fietsstraten...)
WG Duurzaamheid OC Schepdaal O.
0 1
Stemmen afgelopen
Plaatsen van diefstalbestendige fietskluizen
Eén van de redenen waarom mensen niet vaker de fiets nemen om op café te gaan, naar Westrand, de kunstenacademie, de winkelcentra enz. is de vrees dat hun fiets zal gestolen worden. Er is namelijk geen enkel fietsslot bestand tegen een dief die op stap is met het geschikte gereedschap. Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=pywN558dJaU&t=34s van de Londonse politie. Vandaar dat ik voorstel om op minstens één plaats een fietskluis te plaatsen voor pakweg 50 à 100 fietsen. Enkel geregistreerde bewoners zouden er toegang toe hebben. Met een smartphone app kan men toegang krijgen tot één van de kluizen. Camera's kunnen de toegang in de gaten houden. Ik zou starten met een kluis op het parkeerterrein voor Westrand. Indien succesvol, kunnen later kluizen worden geplaatst op het parkterrein achter de kerk van Dilbeek, aan het Dansaert park enz.
Rik L.
0 0
Stemmen afgelopen
Samenaankoop Fietsverzekering tegen diefstal
Een elektrische fiets kost veel geld. Deze achterlaten aan een station bv. is riskant. Er bestaan betaalbare verzekeringen tegen diefstal. Zeker als je met 100 tegelijk wil aansluiten.
Jan E.
0 0
Stemmen afgelopen
Meer fietspaden
Om fietsen te stimuleren en veiligheid te garanderen moeten er meer fietspaden komen.
F. B.
0 1
Stemmen afgelopen
Snel weg met de fietssnelweg
Om functionele fietsverplaatsingen veiliger en vlotter te laten verlopen, wordt in Vlaanderen de laatste jaren geïnvesteerd in nieuwe fietssnelwegen. De fietssnelweg F2, over het noorden van Dilbeek, zal instaan voor de verbinding tussen Gent en Brussel. Deze snelweg ligt er nog niet, maar krijgt stilaan vorm. De uitvoering staat gepland voor 2022. Daarnaast kruist ook de fietssnelweg F209, die Denderleeuw en de hoofdstad met elkaar verbindt, het grondgebied van de gemeente. Deze snelweg werd recent veiliger gemaakt door bewegwijzering en wegmarkeringen. Deze fietsassen zijn samen met het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van groot belang voor het verduurzamen van onder andere het woon-werkverkeer met de fiets.
Gemeente Dilbeek
0 0
Stemmen afgelopen
Fiets-Korting
Elke Dilbeekse vereniging of erkende organisatie biedt een korting aan op de inkomprijs van activiteiten, voor wie met de fiets komt. Het is dikwijls een kleine aanmoediging die de beslissing doet overhellen naar fietsgebruik. Misschien kan de gemeente een extra subsidie toekennnen aan organisaties die een fietskorting aanbieden?
Jan E.
0 0
Stemmen afgelopen
Meer fietsvriendelijke straten
Fietsvriendelijke straten zoals reeds de Verheyden straat in Dilbeek
Patrick B.
1 0
Stemmen afgelopen