Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Andere slimmigheden

smallere openbare wegen/kruispunten

Beschrijf jouw idee

Veel kruispunten in Dilbeek bestaan uit grote verharde oppervlaktes. Misschien kunnen we als burgers via en portaal plaatsen aangeven waar er op een heel eenvoudige manier wegversmallingen kunnen aangebracht worden?! Eenvoudig een smaller verkeerspunt maken door het teveel aan verharding weg te slijpen en op te breken botst mogelijks op het opvangen van het aflopende water bij hevige regenval; daaromzou ik een borduur laten aanbrengen die gelijke hoogte aanhoudt met het wegdek en de opgebroken zone in te vullen met groen. Bij normaal regenweer trekt het aflopende water dan in de bodem; bij hevige regenval loopt het over het verzadigde groen tot in de huidige afvoergoten. Ik begrijp dat alle wegenis aanpassen en vergroenen een dure tijdrovende opgave is; maar deze tussenoplossing zou veel verharding kunnen wegnemen; de wegen smaller maken; het verkeer door de aangepaste wegbreedte vertragen en dus veiliger maken. Ruimte creëren om fietspaden aan te leggen, toch al zeker op deze gevaarlijke verkeersknooppunten. Ik denk bijvoorbeeld aan het kruispunt thv Pajota; het ongelooflijk brede stuk Kattebroekstraat thv de op en afrit met de autostrade (maar zonder fietspad!!!); maar ook in de wijk 'zuurweide', ... voobeelden in Dilbeek vind je legio.

Hoe helpt jouw voorstel mee aan de klimaat-doelstellingen?

minder verharde oppervlakte; meer waterdoorlaatbaarheid; minder oververhitting in de zomer; aantrekkelijker/veiliger voor fietsers (vb naar de scholen) dus minder auto's

Dit voorstel draagt ook bij tot:

Gezondheid, Leefbaarheid, Milieu/natuur, Veiligheid

Wat ga je als burger of organisatie zelf doen?

denk dat de grootste rol weggelegd is voor de gemeente; maar het ophalen van plaatsen waar dit mogelijk is kan je doen via een webportaal als dit, lijkt me

Welke ondersteuning heb je nodig van de gemeente of andere actoren?

om eerlijk te zijn het volledige idee oppakken
3
0
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties