Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Workshop 2 met verenigingen en burgers

Na een succesvolle eerste workshop in september was het terug tijd om de handen uit de mouwen te steken. Met meer dan 90 Dilbekenaren zaten we samen om vorm te geven aan het erkenningsreglement en het beleid rond projectsubsidies. Ook hier weer doormiddel van verschillende interactieve denkoefeningen.

We beten de spits af met enkele vragen over het erkenningsreglement.

“Aan welke voorwaarden moet een vereniging voldoen om een erkende Dilbeekse vereniging te worden?”

    • De vereniging organiseert zijn basiswerking op het grondgebied van Dilbeek
    • De vereniging oefent zijn werking uit in het Nederlands
    • De vereniging heeft een open karakter en is toegankelijk voor alle Dilbekenaren

“Wat zijn de voordelen van een erkende Dilbeekse vereniging?”

    • De vereniging kan genieten van een verlaagd tarief en voorrangsregeling voor de huur van gemeentelijke infrastructuur in overeenstemming met het geldende reglement
    • De erkenning is een voorwaarde om subsidies te bekomen
    • De vereniging kan gebruik maken van de materialen uit de gemeentelijke uitleendienst

 

“Op welke manier zou de aanvraag en beoordeling van de erkenning moeten gebeuren?”

    • Eenvoudig en digitaal
    • Eenmalig toe te kennen per beleidsperiode en jaarlijkse bevestiging van contactgegevens

Als volgt werd achterhaald wat de ondersteuningsnoden zijn van de organisatoren door af te toetsen wat volgens hen de belangrijkste vormen van ondersteuning zijn.  

    • Logistieke steun (stoelen & tafels, nadar, verkeersborden, bekers,…)
    • Centraal aanspreekpunt bij de gemeente (digitaal & fysiek)
    • Handleiding voor organisatoren met info over: verzekeringen, draaiboeken, financieel plan,…
    • Ondersteuning bij publiciteit

Tot slot werd dieper ingegaan op projectsubsidies. Er werd gevraagd om een verdeling te maken tussen basissubsidies en projectsubsidies. De verdeling van heel de groep was 73.26% basissubsidies en 26.74% projectsubsidies. Daarnaast werden nog enkele vragen gesteld die helpen vorm te geven aan het reglement. Hieronder enkele van de vragen:

“Wat zijn kenmerken of troeven van een goed project?”

    • Doelpubliek is breder dan de vereniging alleen en komt ten goede van alle Dilbekenaren
    • Behoort niet tot de reguliere werking van de vereniging
    • Uniek
    • Vernieuwend

“Hoeveel dossiers mag een vereniging indienen?”

    • Maximum twee per jaar

“Wanneer valt de indiendatum of data?”

    • Een vereniging kan twee keer per jaar een dossier indienen

Met deze input gaat de administratie samen met Baristaz aan de slag om de verdere stappen te zetten in het uitschrijven van vernieuwde reglementen.

Dit participatief traject zit er echter nog steeds niet op! Wij nodigen jullie graag uit voor de volgende workshop op woensdag 22 november om 19u in de Feestzaal in Westrand.

Het volledige verslag van de denkoefeningen vind je hier.
De presentatie van Baristaz vind je hier.

 

 

   

Deel op facebook
Deel op X